index

scroll down

Bedenk een leuke naam en/of omschrijving voor de dranken waar je echt trots op bent. De belangrijkste kenmerken om te beschrijven zijn smaak en herkomst. Dit hoef je echt niet voor elk product te doen, soms is pils gewoon pils. Denk er ook vooral niet te lang over na. Als je passie hebt voor hetgeen je serveert, dan volgt een aantrekkelijke omschrijving bijna vanzelf.

Ga op zoek naar die onderscheidende factor in jouw aanbod. Je hoeft niet meteen een geheel nieuwe cocktail te bedenken of een eigen kombuchatank in de kelder neer te zetten, maar kan bijvoorbeeld ook een leuke, speelse twist aan een klassieke martini geven. Uniciteit is een sterk uithangbord.

Zet minimaal één keer per maand iets nieuws op de kaart. Hou het klein, denk bijvoorbeeld aan een cocktail van de maand, of een nieuwe wijn. Beperk grote vernieuwingen zoals een geheel nieuwe kaart of drankencategorie tot twee of drie keer per jaar, maar haal dan ook alles uit de kast om te consument van zijn sokken te blazen.

Voordat je beslist wat je wilt gaan serveren, moet je kennis hebben van je eigen zaak. Wie zijn je gasten? Wat wil je bereiken? Stel ook doelstellingen voor de dranken die je aanbiedt. Wil je bijvoorbeeld een margemaker of een signature drink? Wees dan ook niet bang dingen van de kaart te halen als die doelstellingen niet gehaald worden. Meten is weten. Hoe meer data je kan vergaren, hoe beter. Zo kan je goed beslagen ten ijs gaan.

Wat je ook doet, wees in ieder geval eerlijk. Beweer niets dat je niet waar kan maken. De moderne consument schrikt er niet voor terug om jouw claims te toetsen. Het echte verhaal wordt gewaardeerd; maak dus niets mooier dan dat het werkelijk is.

Tekst: Jelle Steenbergen
Muziek: Poolside & Fatnotronic - Esperar Pra Ver

Hoe ziet de ideale drankenkaart eruit? Wat moet je niet doen, en wat vooral wél? Samen met Wenda Linthorst van Consumatics hebben we een aantal nuttige tips opgesteld voor het samenstellen van het ultieme drinks menu.

index

scroll down

Als ondernemer ben je nooit klaar met je kaart. Blijf altijd om je heen kijken. Zie je ergens iets leuks in een andere zaak, maak dan een foto. Niet omdat je het idee meteen gaat stelen, maar zodat je altijd en overal op zoek blijft naar inspiratie. Voed die honger naar innovatie.

Maak je menu visueel interessant. Het hoeft niet meteen bierbijbel met een foto van elk flesje te zijn, maar de highlights van je kaart verdienen wel extra visuele aandacht. Zorg ervoor dat de visuele elementen in dienst staan van het verhaal achter het product. Ben je inderdaad bij die wijnboer geweest, laat dat dan zien met een foto bijvoorbeeld.

Limited time offers, ofwel producten die slechts tijdelijk beschikbaar zijn, trekken klanten. Mensen zijn al snel bang om het te missen. Denk aan de Pumpkin Spice Latte, of een herfstbock bier. Door het gevoel van schaarste te creëren geef je mensen het gevoel dat ze iets exclusiefs meemaken.

Door je aanbod goed te categoriseren kan je keuzestress bij de gast voorkomen. Biedt niet meer dan zeven keuzes per categorie aan, en geef deze zo overzichtelijk mogelijk weer. De aard van de categorieën is minder belangrijk dan het feit dat ze er zijn, dus maak het vooral niet te moeilijk. Ook hier werken smaak en herkomst als goede richtlijnen.

De beste manier om te laten zien dat je ergens aandacht aan besteed hebt, is door het toevoegen van een persoonlijke touch. Dit geldt zeker ook voor de drankenkaart. Ben je zelf bij de wijnboer op bezoek geweest? Laat dat dan zien! Maak het verhaal achter jouw producten zo tastbaar en persoonlijk mogelijk.

Denk bij het inrichten van jouw menukaart na over het prijsbeleid. Prijs dingen nooit van laag naar hoog, en zet de duurste optie nooit bovenaan de kaart. Gebruik geen euroteken, en zet de prijs gewoon direct naast het product. Het belangrijkste is dat de klant kan merken dat je over de prijzen heb nagedacht. Een wijn van 4,10 euro en een wijn van 4,50 euro doen het beter dan alle wijnen voor 4,- euro.

Bedenk een leuke naam en/of omschrijving voor de dranken waar je echt trots op bent. De belangrijkste kenmerken om te beschrijven zijn smaak en herkomst. Dit hoef je echt niet voor elk product te doen, soms is pils gewoon pils. Denk er ook vooral niet te lang over na. Als je passie hebt voor hetgeen je serveert, dan volgt een aantrekkelijke omschrijving bijna vanzelf.

Ga op zoek naar die onderscheidende factor in jouw aanbod. Je hoeft niet meteen een geheel nieuwe cocktail te bedenken of een eigen kombuchatank in de kelder neer te zetten, maar kan bijvoorbeeld ook een leuke, speelse twist aan een klassieke martini geven. Uniciteit is een sterk uithangbord.

Zet minimaal één keer per maand iets nieuws op de kaart. Hou het klein, denk bijvoorbeeld aan een cocktail van de maand, of een nieuwe wijn. Beperk grote vernieuwingen zoals een geheel nieuwe kaart of drankencategorie tot twee of drie keer per jaar, maar haal dan ook alles uit de kast om te consument van zijn sokken te blazen.

Voordat je beslist wat je wilt gaan serveren, moet je kennis hebben van je eigen zaak. Wie zijn je gasten? Wat wil je bereiken? Stel ook doelstellingen voor de dranken die je aanbiedt. Wil je bijvoorbeeld een margemaker of een signature drink? Wees dan ook niet bang dingen van de kaart te halen als die doelstellingen niet gehaald worden. Meten is weten. Hoe meer data je kan vergaren, hoe beter. Zo kan je goed beslagen ten ijs gaan.

Wat je ook doet, wees in ieder geval eerlijk. Beweer niets dat je niet waar kan maken. De moderne consument schrikt er niet voor terug om jouw claims te toetsen. Het echte verhaal wordt gewaardeerd; maak dus niets mooier dan dat het werkelijk is.

Tekst: Jelle Steenbergen
Muziek: Poolside & Fatnotronic - Esperar Pra Ver

Hoe ziet de ideale drankenkaart eruit? Wat moet je niet doen, en wat vooral wél? Samen met Wenda Linthorst van Consumatics hebben we een aantal nuttige tips opgesteld voor het samenstellen van het ultieme drinks menu.

Denk je aan onderzoek dan denk je aan Wenda Linthorst. Deze dame weet op energieke wijze te delen hoe consumentengedrag onbewust wordt beïnvloed. Met haar achtergrond in de gastvrijheidsindustrie en Nyenrode heeft ze het succesvolle onderzoeks- en adviesbureau Consumatics opgezet dat op tegendraadse wijze kijkt naar het verkrijgen van informatie over de consument. Intussen is ze mede-eigenaar van deze organisatie dat o.a. werkt voor grote retailers, merken en dienstverleners.

Wil je gratis advies van Consumatics? Plan dan een afspraak in op de Horecava waar ze op het AdviesLAB aanwezig zijn in Hal 1 en 20 min gratis advies geven aan de bezoekers. Mail naar info@consumatics.nl om de tijd en dag door te geven wanneer je dit het liefste wilt laten plaatsvinden.

Als ondernemer ben je nooit klaar met je kaart. Blijf altijd om je heen kijken. Zie je ergens iets leuks in een andere zaak, maak dan een foto. Niet omdat je het idee meteen gaat stelen, maar zodat je altijd en overal op zoek blijft naar inspiratie. Voed die honger naar innovatie.

Maak je menu visueel interessant. Het hoeft niet meteen bierbijbel met een foto van elk flesje te zijn, maar de highlights van je kaart verdienen wel extra visuele aandacht. Zorg ervoor dat de visuele elementen in dienst staan van het verhaal achter het product. Ben je inderdaad bij die wijnboer geweest, laat dat dan zien met een foto bijvoorbeeld.

Door je aanbod goed te categoriseren kan je keuzestress bij de gast voorkomen. Biedt niet meer dan zeven keuzes per categorie aan, en geef deze zo overzichtelijk mogelijk weer. De aard van de categorieën is minder belangrijk dan het feit dat ze er zijn, dus maak het vooral niet te moeilijk. Ook hier werken smaak en herkomst als goede richtlijnen.

De beste manier om te laten zien dat je ergens aandacht aan besteed hebt, is door het toevoegen van een persoonlijke touch. Dit geldt zeker ook voor de drankenkaart. Ben je zelf bij de wijnboer op bezoek geweest? Laat dat dan zien! Maak het verhaal achter jouw producten zo tastbaar en persoonlijk mogelijk.

Denk bij het inrichten van jouw menukaart na over het prijsbeleid. Prijs dingen nooit van laag naar hoog, en zet de duurste optie nooit bovenaan de kaart. Gebruik geen euroteken, en zet de prijs gewoon direct naast het product. Het belangrijkste is dat de klant kan merken dat je over de prijzen heb nagedacht. Een wijn van 4,10 euro en een wijn van 4,50 euro doen het beter dan alle wijnen voor 4,- euro.

Overzicht magazines

Het online Drink Inspiration is helemaal gratis, onafhankelijk en wordt gemaakt door hetzelfde team als Food Inspiration. Het magazine is volledig responsive en dus leesbaar op smartphone, tablet en computer. Drink Inspiration Magazine helpt de drankverstrekkende horeca met innovatie en eigentijds ondernemerschap. Door het magazine te lezen voeg je waarde toe aan je onderneming en kun je inspiratie met je team delen.
Volledig scherm