Frisdrank wordt rock & roll en volwassen in 2018. De adult soda’s vervangen alcohol tijdens diners en avondjes uit. Om het de hele avond door te kunnen drinken, zijn ze niet te zoet. Daarnaast moeten ze op smaakvlak triggeren zodat je gasten er meer dan één van wil drinken. Meestal bevatten zulke dranken smaken als: gember, chilipeper, kurkuma of cayennepeper.

Nog meer dan in voorgaande jaren krijgen we in 2018 een nadruk op functionele dranken. Drinken om een beter mens te worden, drinken om meer energie te krijgen, om je spieren te helpen herstellen. Het aangename met het nuttige combineren. Drinks als innerlijke cosmetica. We zagen het de afgelopen jaren al in de opkomst van de juicebars en premium waters. Nu gaat deze trend zich doorzetten met de opkomst van bijvoorbeeld koffie waaraan extra proteïne is toegevoegd.

Dankzij het internet hebben we een nieuwe vorm van controle en informatieverstrekking gekregen. Bedrijven en ondernemers kunnen zich niet langer verschuilen en middelmatigheid brengen, want het internet met z’n social media achterhaalt je wel. Niet langer is het de overheid of instanties die dicteren. Het zijn de consumenten zelf en de influencers die zij volgen die het voor het zeggen hebben omdat informatie overal en altijd online beschikbaar is.

2018 wordt het jaar waarin consumenten en gasten nog harder nee gaan zeggen. Consumenten worden nog mondiger en gaan eisen stellen aan de dingen die ze drinken. Geen suiker, geen alcohol, geen milieubelastende ingrediënten, geen ongezonde drankjes, geen wollige verkooppraat door de barman. Nee, nee, nee en nog eens nee! Het moet goed, het moet beter en het moet oprecht.

Door digitalisering hebben we meer aandacht gekregen voor het visuele. De ogen zijn in de lead. Dat wringt en daarom zien we een terugkeer van het belang van geluid, textuur en aanraking in 2018. In bars, cafés en restaurants draaide het altijd al om het multi-sensorische van de gastbeleving. Maar dat wordt komend jaar sterker dan ooit tevoren, omdat mensen geluk en blijheid niet alleen online willen ervaren, maar juist in de fysieke wereld.

Goed genoeg is niet meer voldoende. Wie gemiddeld is, delft het onderspit. Met een ‘zeventje’  als feedback red je het niet meer. Een product, een concept, een ervaring moet zo’n kwaliteit hebben dat er magnetisme ontstaat. Het tijdperk van hyperspecialisatie en instagrammable drinken en eten is aangebroken. In 2018 geldt: It’s the end of good enough, and the start of something better!

Tekst: Frank Lindner | Muziek: Miguel Migs - Broken Barriers (Tribute)

Wat worden de dranktrends voor het nieuwe jaar? De trendwatchers van Drink Inspiration zetten de zes belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij. En er is natuurlijk een ‘hot list’ van de dranken die het volgend jaar gaan maken.

index

scroll down

Frisdrank wordt rock & roll en volwassen in 2018. De adult soda’s vervangen alcohol tijdens diners en avondjes uit. Om het de hele avond door te kunnen drinken, zijn ze niet te zoet. Daarnaast moeten ze op smaakvlak triggeren zodat je gasten er meer dan één van wil drinken. Meestal bevatten zulke dranken smaken als: gember, chilipeper, kurkuma of cayennepeper.

Nog meer dan in voorgaande jaren krijgen we in 2018 een nadruk op functionele dranken. Drinken om een beter mens te worden, drinken om meer energie te krijgen, om je spieren te helpen herstellen. Het aangename met het nuttige combineren. Drinks als innerlijke cosmetica. We zagen het de afgelopen jaren al in de opkomst van de juicebars en premium waters. Nu gaat deze trend zich doorzetten met de opkomst van bijvoorbeeld koffie waaraan extra proteïne is toegevoegd.

Dankzij het internet hebben we een nieuwe vorm van controle en informatieverstrekking gekregen. Bedrijven en ondernemers kunnen zich niet langer verschuilen en middelmatigheid brengen, want het internet met z’n social media achterhaalt je wel. Niet langer is het de overheid of instanties die dicteren. Het zijn de consumenten zelf en de influencers die zij volgen die het voor het zeggen hebben omdat informatie overal en altijd online beschikbaar is.

2018 wordt het jaar waarin consumenten en gasten nog harder nee gaan zeggen. Consumenten worden nog mondiger en gaan eisen stellen aan de dingen die ze drinken. Geen suiker, geen alcohol, geen milieubelastende ingrediënten, geen ongezonde drankjes, geen wollige verkooppraat door de barman. Nee, nee, nee en nog eens nee! Het moet goed, het moet beter en het moet oprecht.

Door digitalisering hebben we meer aandacht gekregen voor het visuele. De ogen zijn in de lead. Dat wringt en daarom zien we een terugkeer van het belang van geluid, textuur en aanraking in 2018. In bars, cafés en restaurants draaide het altijd al om het multi-sensorische van de gastbeleving. Maar dat wordt komend jaar sterker dan ooit tevoren, omdat mensen geluk en blijheid niet alleen online willen ervaren, maar juist in de fysieke wereld.

Goed genoeg is niet meer voldoende. Wie gemiddeld is, delft het onderspit. Met een ‘zeventje’  als feedback red je het niet meer. Een product, een concept, een ervaring moet zo’n kwaliteit hebben dat er magnetisme ontstaat. Het tijdperk van hyperspecialisatie en instagrammable drinken en eten is aangebroken. In 2018 geldt: It’s the end of good enough, and the start of something better!

Tekst: Frank Lindner | Muziek: Miguel Migs - Broken Barriers (Tribute)

Wat worden de dranktrends voor het nieuwe jaar? De trendwatchers van Drink Inspiration zetten de zes belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij. En er is natuurlijk een ‘hot list’ van de dranken die het volgend jaar gaan maken.

Overzicht magazines

Het online Drink Inspiration is helemaal gratis, onafhankelijk en wordt gemaakt door hetzelfde team als Food Inspiration. Het magazine is volledig responsive en dus leesbaar op smartphone, tablet en computer. Drink Inspiration Magazine helpt de drankverstrekkende horeca met innovatie en eigentijds ondernemerschap. Door het magazine te lezen voeg je waarde toe aan je onderneming en kun je inspiratie met je team delen.
Volledig scherm