Een mystery visit is een goede manier om inzicht te krijgen in de beleving van je gast.
Dit onderzoek door een externe deskundige brengt de positieve en negatieve kanten van je bedrijf aan het licht. Deze deskundige controleert je zaak op basis van een checklist, die jij als ondernemer aan kunt leveren.
Je accountant is je geweten.
Horecaondernemers kunnen wel zeventig uur per week werken en alsnog geen rooie cent overhouden. Neem daarom een goede accountant in de arm. Impulsief gedrag kan je bakken met geld kosten, dus overleg eerst altijd met je accountant. Is dit bewust ondernemen? Ga in gesprek over stappen die je wilt nemen en bespreek waarom je dit zo graag wilt.
In plaats van standaard openingstijden te hanteren, kun je winnen op aangepaste tijden.
Registreer eens je kosten en baten per dag en per uur. Wellicht blijkt hieruit dat je op zaterdag gerust later open kunt, omdat het eerste uur maar een handjevol gasten over de vloer komt. Door dicht te blijven in plaats van open te gaan, bespaar je op personeelskosten en energielasten.
Durf te investeren in je personeel.
Een cursus upselling kan tot meer verkochte producten leiden, een cursus gastvrijheid tot een betere gasttevredenheid. Kan jouw personeel al het ultieme biertje tappen, of laten zij het bier langs het glas wegstromen? Ook derving is een punt waardoor je rendement kan stijgen of dalen.
Blijf prijzen controleren, ook van producten die je al jaren koopt.
Zit je zaak bij een keten aangesloten of koop je bij de formulegroothandel in? Blijf altijd prijzen vergelijken met andere aanbieders. Wanneer een product 1 euro per doos goedkoper is bij een andere leverancier moet je aan de bel trekken. Dat kan op jaarbasis een besparing van duizenden euro’s betekenen. Laat je niet verleiden door aanbiedingen bij grote aantallen, maar reken de prijs per stuk uit en wie weet ben je goedkoper uit op een ander adres.
Neem eens een kijkje bij je buren.
Bijvoorbeeld bij restaurants en bars in hetzelfde postcodegebied. Of een naburig hotel. Wat kost het aanbod daar? Hoeveel gasten zitten er en hoeveel lege stoelen zijn er nog? Het gaat niet om afkijken, maar om leren van. Ben je al een tijdje open, ga dan jullie zaken eens vergelijken op openingstijden en aanbod.
Organiseer een eigen raad van advies met mensen die je vertrouwt.
Ga op gezette tijden met hen rond de tafel zitten en durf naar hun mening te vragen. Vraag feedback over de gevestigde aspecten van je concept, maar ook over nieuwe ideeën die je overweegt door te voeren. De advocaten van de duivel geven vaak het beste oordeel.
Kwaliteit boven kwantiteit, of juist andersom?
Zijn je producten van hoge kwaliteit, is je zaak klantvriendelijk en straalt het dit ook uit? Heb je een doelgroep die bereid is meer te betalen voor een uitstekende service? Dan kun je wellicht je brutomarge opschroeven tot boven de 70 procent. Verkoop je juist massaproducten en krijg je veel gasten over de vloer? Ga dan juist zitten op groot inkopen én groot verkopen. Laat consumenten betalen voor wat ze krijgen.
Slimme ondernemers hoor je nooit zeggen dat ze geen concurrentie hebben. Gasten kunnen hun geld maar een keer uitgeven, dus iedereen is elkaars concurrent. Leer daarom je doelgroep goed kennen, zodat je weet wie er naar jouw zaak komt. Is dit de groep die je wilt bedienen, of liggen er nog kansen bij andere doelgroepen? Kijk bijvoorbeeld op Funda, hier staat precies welke mensen er in het postcodegebied wonen. Modellen die je ook kunnen helpen bij het in kaart brengen van je gasten en hun wensen, zijn het BSR model en het Mentality model.
Tekst: Lisa Jansen & Frank Lindner | Muziek: Broken Back - Halcyon Birds (Radio Edit)
Premiumization gaat over het serveren van een betere kwaliteit. Je wilt alleen ook meer geld in het laatje krijgen dan dat eruit gaat. Hoe bereik je een zo hoog mogelijk rendement?
Een mystery visit is een goede manier om inzicht te krijgen in de beleving van je gast.
Dit onderzoek door een externe deskundige brengt de positieve en negatieve kanten van je bedrijf aan het licht. Deze deskundige controleert je zaak op basis van een checklist, die jij als ondernemer aan kunt leveren.
Je accountant is je geweten.
Horecaondernemers kunnen wel zeventig uur per week werken en alsnog geen rooie cent overhouden. Neem daarom een goede accountant in de arm. Impulsief gedrag kan je bakken met geld kosten, dus overleg eerst altijd met je accountant. Is dit bewust ondernemen? Ga in gesprek over stappen die je wilt nemen en bespreek waarom je dit zo graag wilt.
In plaats van standaard openingstijden te hanteren, kun je winnen op aangepaste tijden.
Registreer eens je kosten en baten per dag en per uur. Wellicht blijkt hieruit dat je op zaterdag gerust later open kunt, omdat het eerste uur maar een handjevol gasten over de vloer komt. Door dicht te blijven in plaats van open te gaan, bespaar je op personeelskosten en energielasten.
Durf te investeren in je personeel.
Een cursus upselling kan tot meer verkochte producten leiden, een cursus gastvrijheid tot een betere gasttevredenheid. Kan jouw personeel al het ultieme biertje tappen, of laten zij het bier langs het glas wegstromen? Ook derving is een punt waardoor je rendement kan stijgen of dalen.
Blijf prijzen controleren, ook van producten die je al jaren koopt.
Zit je zaak bij een keten aangesloten of koop je bij de formulegroothandel in? Blijf altijd prijzen vergelijken met andere aanbieders. Wanneer een product 1 euro per doos goedkoper is bij een andere leverancier moet je aan de bel trekken. Dat kan op jaarbasis een besparing van duizenden euro’s betekenen. Laat je niet verleiden door aanbiedingen bij grote aantallen, maar reken de prijs per stuk uit en wie weet ben je goedkoper uit op een ander adres.
Neem eens een kijkje bij je buren.
Bijvoorbeeld bij restaurants en bars in hetzelfde postcodegebied. Of een naburig hotel. Wat kost het aanbod daar? Hoeveel gasten zitten er en hoeveel lege stoelen zijn er nog? Het gaat niet om afkijken, maar om leren van. Ben je al een tijdje open, ga dan jullie zaken eens vergelijken op openingstijden en aanbod.
Organiseer een eigen raad van advies met mensen die je vertrouwt.
Ga op gezette tijden met hen rond de tafel zitten en durf naar hun mening te vragen. Vraag feedback over de gevestigde aspecten van je concept, maar ook over nieuwe ideeën die je overweegt door te voeren. De advocaten van de duivel geven vaak het beste oordeel.
Kwaliteit boven kwantiteit, of juist andersom?
Zijn je producten van hoge kwaliteit, is je zaak klantvriendelijk en straalt het dit ook uit? Heb je een doelgroep die bereid is meer te betalen voor een uitstekende service? Dan kun je wellicht je brutomarge opschroeven tot boven de 70 procent. Verkoop je juist massaproducten en krijg je veel gasten over de vloer? Ga dan juist zitten op groot inkopen én groot verkopen. Laat consumenten betalen voor wat ze krijgen.
Slimme ondernemers hoor je nooit zeggen dat ze geen concurrentie hebben. Gasten kunnen hun geld maar een keer uitgeven, dus iedereen is elkaars concurrent. Leer daarom je doelgroep goed kennen, zodat je weet wie er naar jouw zaak komt. Is dit de groep die je wilt bedienen, of liggen er nog kansen bij andere doelgroepen? Kijk bijvoorbeeld op Funda, hier staat precies welke mensen er in het postcodegebied wonen. Modellen die je ook kunnen helpen bij het in kaart brengen van je gasten en hun wensen, zijn het BSR model en het Mentality model.
Premiumization gaat over het serveren van een betere kwaliteit. Je wilt alleen ook meer geld in het laatje krijgen dan dat eruit gaat. Hoe bereik je een zo hoog mogelijk rendement?